a)
Az intézmény létesítése, története
Szarvason az
önálló szlovák nemzetiségi oktatás az 1949/50. tanévben a Szlovák Iskola és
Diák-otthon megalakításával indult. Nagy jelentőségű esemény volt ez a város és
vonzáskörzetében élő szlovák lakosság anyanyelvi kultúrájának megőrzése,
ápolása, az asszimilációs folyamat lelassítása szempontjából. Kezdetben az 1-8.
osztályos tanítás igen hiányos személyi és tárgyi feltételek, mostoha
körülmények közt folyt. 1960-tól működik az iskola jelenlegi helyén kezdetben 4
tanteremmel, majd 1970-től 8 osztállyal. 1980. szeptemberében az iskola és
diákotthon összevonására, egy igazgatás alá helyezésére került sor. Az iskolába
kerülő gyermekek jobb nyelvi felkészítése, illetve a tanyasi gyermekek iskolába
kerülésének segítése céljából az 1973/74-es tanévtől 1977. júniusáig évente 6
hetes iskola-előkészítő foglalkozások megtartására került sor, melyek az
1977/78-as tanévtől egész éves iskola-előkészítő óvodává nőttek. 1980-tól az
iskolaelőkészítő óvoda gyermeklétszáma folyamatosan emelkedett.
Az
intézményvezetés szervezett és céltudatos módon válogatta meg a tantestület
összetételét, a személyi feltételeket alárendeltük a megoldandó feladatoknak, a
tartalmi munkának. Tantestületünk mára jól összeszokott. Egészére jellemző a
megújulni akarás, az innováció, az elért eredmények feletti egészséges
elégedetlenség, nemes összefogás, mely párosul a megfelelő felkészültséggel, a
gyermekekért, a nemzetiségi oktatásért érzett elkötelezettséggel.
b)
Az intézményi szerkezet leírása
A Szlovák Általános Iskola
szervezeti értelemben többcélú intézmény, amely alapvetően három
egységből, a szakmailag autonóm óvodából, nyolc évfolyamos általános iskolából
és kollégiumból áll. A szerkezet szakmai egyenrangúságát a szervezeti és
működési szabályzat-ban rögzített vezetői hierarchia, feladat- és
felelősség-megosztási rendszer egészíti ki. Élén az intézményvezető áll, az
óvoda- és a kollégiumi vezető, valamint az általános iskolai igazgatóhelyettes
és a gazdasági vezető általában egymás mellé rendelt középvezető. E szerkezet
megváltoztatására középtávon nincs ismert fenntartói szándék.
2. Az iskolai nevelő-oktató munka alapelvei, céljai, feladatai
a) Intézményünk
munkájában a következő alapelveket érvényesítjük
Iskolánk
nevelő-oktatómunkáját a demokrácia értékei, a nemzeti értékek, az európai
humanista értékrend hatja át, valamint kiemelt figyelmet fordítunk az emberiség
előtt álló közös problémákra és a különböző kultúrák iránti nyitottságra.
Munkánkat a demokrácia
értékei hatják át, mert:
· egyrészt,
a demokrácia értékrendjére építve, olyan demokratikus magatartás alapjait
rakjuk le, illetve olyan demokratikus magatartásra készítjük fel tanulóinkat,
amelyben az egyén és a köz érdekei egyaránt megfelelő szerephez jutnak
·
másrészt mert a minden ember számára nélkülözhetetlen általános
műveltségnek azokat a szilárd alapjait sajátíttatjuk el, amelyekre biztonságosan
építheti ismereteit a későbbiekben valamennyi tanulónk.
Nevelő-oktató munkánk a közös
nemzeti értékeket szolgálja, mert fontos szerepet szán a hagyományoknak,
valamint a nemzeti azonosságtudat fejlesztéséhez, beleértve az ország
nemzetiségeihez, etnikumaihoz tartozók azonosságtudatának ápolását,
kibontakozását.
Európai, humanista
értékrendre építettük nevelési-oktatási programunkat, mert azokra a tartalmakra
összpontosítsunk, amelyek az Európához való tartozásunkat erősítik.
Nagy
figyelmet fordítottunk a program összeállítása során az emberiség előtt álló
közös problémákra. Az egész világot átfogó kérdésekre vonatkozóan
hangsúlyozzuk:
·
az egyén és az állam felelősségét
·
a társadalmak lehetőségeit, feladatait a problémák megoldásban,
·
a Földet, az emberiséget, az egyes közösségeket fenyegető
veszélyek csökkentésében.
Kiemelt jelentőséggel bír
programunkban a más népek, kultúrák iránti nyitottság, megértés. Más
népek hagyományainak, kultúrájának, szokásainak, életmódjának megismerésére,
meg-becsülésére neveljük tanítványainkat.
b) Nevelőmunkánk céljai
·
oktató-nevelő munkánk középpontjában a gyermek, a tanuló áll, akit
sokirányú fejlesztéssel, neveléssel alkalmassá teszünk arra, hogy személyisége
kiteljesedjen
·
olyan személyiségé váljék, aki bizakodó, képes a problémák
érzékelésére, megoldására
·
aki a kor tudományos eredményein alapuló ismeretekkel és
világképpel rendelkezik
·
aki gondolkodása révén személyes döntésen nyugvó világnézet
kialakítására képes
·
akinek számára fontosak az európai kultúra erkölcsi értékei
·
aki saját és társai munkáját és eredményét megbecsüli
·
aki toleráns, szolidáris a hátrányos helyzetűekkel
·
aki felelős és önálló feladatvégzésre kész
·
aki szereti családját és hazáját
·
ismeri, tiszteli, óvja, ápolja:
- nemzeti kultúránkat,
történelmünket, nyelvünket
- a szlovák nemzetiség
gyökereit, nyelvét, értékeit, hagyományait
- más népek értékeit,
hagyományait
- az egyetemes kultúra
legnagyobb eredményeit
- aki társadalmilag
elfogadott normák szerint viselkedik az emberi és természeti környezetben.
c) Nevelő-oktató
munkánk feladatai
·
tegye képessé a tanulókat a valóság sokoldalú és tárgyilagos
megismerésére
·
tanulóinkat juttassuk olyan széleskörű ismeretek birtokába, melyek
megalapozzák műveltségüket, világszemléletüket, eligazodásukat szűkebb és tágabb
környezetükben
·
a tanulók értelmi, önálló ismeretszerzési, kommunikációs és
cselekvési képességének kifejlesztése
·
kiművelni az élmények kifejezésének és a művészetek megértésének
képességét
·
fejleszteni a tanulók testi-lelki állóképességét, fizikai és
szellemi munkabírásukat, kudarctűrő képességüket
·
a tanulókat az élet tiszteletére, a természet szeretetére, az
emberi munka, a kultúra megbecsülésére kel nevelni
·
alakítsuk ki a tanulókban az egészséges életvitel igényét és az
ehhez szükséges ön-fegyelmet
·
kapjon hangsúlyt a nevelőmunkában az igazság feltétlen tisztelete,
az erkölcsös cselekvés feltétlen igenlése és igénye
·
tanulóinkat neveljük tevékeny és alkotó életre.
d) Intézményünkben
munkánk során a következő általános elveket érvényesítjük
F
A nevelés, a nevelő és a tanuló személyes kapcsolata
A nevelés a szülő és iskola
közös feladata. A nevelés és az oktatás nem választható el egy-mástól,
mindkettőnek a gyermek érdekét kell szolgálnia. A nevelés folyamatában a tanuló
teljes személyiségében gyarapodik, de a nevelő személyisége is teljesebbé válik.
F
A gyermek nevelése a család és iskola közös felelőssége
A nevelés alapvető színtere a
család. Az iskola nem csorbíthatja a szülők jogait és nem vállalhatja át
kötelességeiket. Köteles azonban felismerni a családi nevelés hiányosságait,
hátrányokat, segíteni azok csökkentését.
F
Önállóság és közös munka a tanulásban
Törekednünk kell az önálló
tanulás képességének kifejlesztésére, a tanuló nyitottságának, tanulási kedvének
felkeltésére, megőrzésére, kibontakoztatására. Legyenek képesek csoportokban
történő ismeretszerzésre, munkálkodásra is, legyenek nyitottak az
együttműködésre.
F
Egyéni bánásmód, esélybeli különbségek kiegyenlítése
Figyelemmel kell lenni
nevelőmunkánkban az eltérő képességű, tapasztalatú, érdeklődésű, vallású,
egészségű, családi és társadalmi hátterű tanulókra. Fejlesztésük mellett nevelni
kell a tanulókat a különbözőségek elfogadására, megértésére is.
F
A társadalmi életre való felkészítés
A tanuló az iskolában éli meg
először a társadalom függőségi és hatalmi viszonyait, saját jogait és
lehetőségeit sorsa és a közélet formálásában. Ezt figyelembe véve kell
közvetíteni a vele szemben támasztott követelményeket. Személyiségének
alakulására nagy hatással van a diáktársak értékrendje, a tanárok és diáktársak
között uralkodó magatartás és hangnem. Az iskola nevelő hatását e területen is
érvényesítheti.
F
Hazaszeretetre nevelés
Oktató-nevelő munkánkban nagy
hangsúlyt kell helyezni a hazaszeretetre nevelésre, a környező népekkel való
megértő együttműködésre. A hazaszeretetre nevelés kiemelkedő esz-köze a magyar
és szlovák nyelv, a magyar történelem, földrajz, irodalom tanítása, a nemzeti és
állami ünnepek méltó megünneplése. Nevelőmunkánk eredményeképpen a tanulók
tiszteljék hazánk, államiságunk jelképeit, ünnepeit, jeles személyiségeit.
F
Erkölcsi nevelés
Olyan szellemet kell
megvalósítani a közösségekben, ahol a következő magatartási, viselkedési formák,
szokások alakulhatnak ki, mint a szolidaritás, előzékenység, igazmondás,
állhatatosság, előítélet-mentesség, a másik ember tisztelete, tolerancia,
megbízhatóság, alkalmazkodás. Az erkölcsi nevelés legfontosabb eleme a
példaadás. Minden pedagógus legyen tudatában, hogy példát ad, akár akarja, akár
nem. Így a nevelők egyéni és testületi magatartása tükrözze, mintázza azt az
értékrendet, amire a tanulókat nevelni akarja.
F
Családi életre nevelés
A családi
életre az iskolának is nevelni kell. Fel kell készíteni a tanulót a
felelősségteljes döntés képességére, amely a párválasztáshoz, a házassághoz, a
szülői feladat vállalásához szükséges. A rossz családi légkört megélő gyermekek,
tanulók számára fontos a vonzó családmodell bemutatása.
F
Egészséges életmódra nevelés
A tanulóval meg kell
taníttatnunk, hogy az egészség a testi, lelki és szociális harmónia állapota,
hogy az egészség érték, melyet az egyénnek és közösségnek egyaránt óvnia,
ápolnia kell. Az egészségnevelés kiemelt szerepet kell kapjon az iskola
életében. A családdal, a társadalommal együttműködve a legfontosabb a megelőzés,
az egészségmegőrző szokások kialakítása. A tanulót segíteni kell a helyes
táplálkozás- és mozgáskultúra, testápolási szokások kialakításában. Szükséges az
egészségkárosító tényezők megismertetése.
F
Testi nevelés
A testi nevelés célja az
egészséges testi és lelki fejlődés, a rendszeres mozgás iránti igény felkeltése
és kielégítése, a fizikai, értelmi és akarati tulajdonságok – ügyesség,
gyorsaság, mozgáskészség, állóképesség, önfegyelem – fejlesztése.
F
Környezeti nevelés
A környezeti
nevelés célja, hogy neveljük és tanítsuk a tanulókat a természetes és épített
környezettel való tudatos és harmonikus együttélésre, környezetbarát
életvitelre. Feladata, hogy felkeltse a tanulók igényét a tiszta egészséges
környezet kialakítására, megóvására.
F
Esztétikai nevelés
Az esztétikai nevelés
alapfeladata az esztétikai érzékenység és nyitottság, a szépség iránti
fogékonyság kialakítása. Az esztétikai nevelés minden tantárgy feladat.
3. A nevelőtestület pedagógiai filozófiája, értékrendje
Az intézményben dolgozó
pedagógusok mindennapi nevelő-oktató munkájuk során a következő pedagógiai
elveket szeretnék érvényre juttatni:
a)
Olyan légkör megteremtését tartjuk fontosnak, ahol a tanulók, a pedagógusok s a
szülők alkotó módon, egymást segítve fáradoznak a közös célok megvalósításán.
Ennek érdekében:
·
a tantestület egységes követelménytámasztással, egymással
együttműködve, kollegiálisan végzi munkáját
·
törekszik a rendezett környezet, a megfelelő munkafeltételek
kialakítására
·
a tantestület tagjai szükségét érzik az intézményt érintő
kérdésekben a véleménynyilvánításnak, megfelelő információk birtokában részt
kérnek és kapnak a döntéshozatalból
·
a nevelők egymás és a tanuló személyiségét tiszteletben tartják
·
a gyermekeket bevonják saját iskolai életük megszervezésébe, a
döntéshozatal folyamatába
·
az intézményi élet minden területén hangsúlyt helyezünk a pozitív
teljesítmények elismerésére, kerüljük a negatív általánosítást
·
tanulóinkkal megismertetjük a velük szemben támasztott
követelményeket, hogy azok ismeretében tudják teljesíteni őket
·
intézményünkben a fegyelem alapját az egyének (pedagógusok,
tanulók) célokkal, feladatokkal való azonosulása, egymás tisztelete adja
·
álláspontunk, a problémákat megoldani kell, és nem megfutamodni
előlük, ehhez a nevelési-oktatási folyamatban résztvevők számíthatnak egymás
segítésére, megfelelő belátásra, toleranciára.
b)
Az iskolában a tanulók korszerű ismereteinek, képességeinek elsajátítása,
bővítése, a teljes személyiség fejlesztése a legfontosabb feladatunk. Ennek
érdekében:
·
a nevelőtestület legyen mindenkor tudatában e fontos feladatának,
rendelkezzen a legkorszerűbb pedagógiai és szakmai ismeretekkel, eljárásokkal,
hogy képes legyen e feladatának megfelelni
·
a nevelőtestület segítse a szülőket abban, hogy képesek legyenek
az iskola célkitűzéseivel azonosulni, ossza meg a szülőkkel pedagógiai
tapasztalatait
·
el kell érnünk, hogy tanulóink körében szorgalomnak, tudásnak,
munkának legyen becsülete
·
a tervszerű nevelő-oktató munkával fejlesztjük a tanulók
problémamegoldó gondolkodáshoz szükséges alapkészségeit, a mindennapi életben
használható úgynevezett továbbépíthető alapműveltséget nyújtunk számukra
·
fontos, hogy a tanulók elsajátítsák az egyéni tanulási
technikákat, tanulják meg az idővel való gazdálkodást
·
fejlesztjük az önművelés igényének kialakítását
·
törekszünk a gyermekek képességeit felmérni, azokat
továbbfejleszteni, kiemelten támogatni a tehetségeseket
·
a hátrányokkal küzdők kapjanak - de csak a szükséges mértékig -
segítséget, vegyük észre erőfeszítéseiket, eredményeiket
·
fejlesztjük tanulóinkban a haza, a szülőföld szeretetét,
ugyanakkor megértését, nyitottságát más kultúrák, népek, nemzetiségek iránt
·
olyan széleskörű ismeretek birtokába juttatjuk tanulóinkat, melyek
megalapozzák műveltségüket, világszemléletüket, világképük formálódását,
eligazodásukat szűkebb és tágabb környezetükben
·
törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció
elfogadott normáinak kialakítására
·
fejlesztjük tanulóink értelmi, önálló ismeretszerzési,
kommunikációs és cselekvési képességeit.
c)
Nyitottság
Az
intézmény folyamatosan részt kíván venni a lakóhely, a magyarországi szlovák
nemzetiség életében, ápolja a nemzetiségi kapcsolatait:
·
rendszeres kapcsolatot
tart fenn a tanulók szüleivel, a családokkal
·
igyekszik lehetőséget teremteni arra, hogy az iskola, diákotthon
életéből, tevékenységéből, eredményeiből minél többet megismertessen a
szülőkkel, a város érdeklődő polgáraival
·
tovább ápolja és bővíti eddigi kapcsolatait a városi iskolákkal,
óvodákkal, az ország szlovák iskoláival
·
fontos
feladatunknak tartjuk, hogy az eddigi hagyományokhoz híven képviseltetjük
magunkat a városi és a nemzetiségi rendezvényeken, vetélkedőkön, kulturális
találkozókon, versenyeken
·
ápoljuk nemzetközi
kapcsolatainkat Poprád, Malacky városokkal
·
nyitottak vagyunk az elismert egyházak felé, de az intézmény vallási és
világnézeti tanítások igazságáról nem foglal állást, vallási és világnézeti
kérdésekben semleges.
4. Nemzetiségi, pedagógiai feladataink
·
Ösztönözzük tanulóinkat arra, hogy ismerjék meg a szlovák
nemzetiség kulturális örökségének jellemzőit, ezzel segítsük őket identitásuk
megtalálásában, fejlesztésében A fejlesztő munka legfőbb színterei a szlovák
nyelv és irodalom és ének-zene órák, továbbá „Iskola a természetben” iskolai
programunk, amely egy hetes intenzív nyelvi képzésre ad lehetőséget
Szlovákiában. A tanulók aktív résztvevői különböző kulturális rendezvényeknek és
nyelvi versenyeknek is, melyek fő célja a hagyományőrzés.
·
Mindennapi nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy
tanulóink számára nyilvánvalóvá váljanak a nyelvi és kulturális gazdagság
előnyei, melyeket esetleg jövőjük alakításában is kamatoztassanak. (pl.:
továbbtanulás, munkalehetőségek szlovák nyelv-területen is.)
·
Tevékenységrendszerünk által el kell érnünk, hogy a tanulók
felismerjék az előítéletek és a kirekesztés megjelenési formáit, illetve
megismerjék a jelenség hátterét, veszélyeit.
·
Szlovák nyelv és irodalom órákon, tanórán kívüli tevékenységek
során fejlesztjük tanuló-inknál a szlovák nyelv elsajátításának, megőrzésének,
átörökítésének igényét.
5. Az intézményünkbe jelentkezők felvételének elvei
F
Belépés az óvodába
A Ktv. 65. §-nak, illetve a nemzeti
és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény figyelembe
vételével óvodánkba minden jelentkezőt felveszünk.
F
Belépés az iskola első évfolyamára
·
Az iskola számára nincs fenntartó által kijelölt kötelező
beiskolázási körzet.
·
Kisebbségi feladat-ellátási kötelezettségéből eredően a város és
környékéről felvesz minden jelentkező tanköteles tanulót (1993. évi LXXVII.
törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól VI. 42-45. §).
·
A szlovák nyelv ismerete nem számít felvételi követelménynek,
feltételnek.
·
Az első osztályba történő beiratkozása feltétele, hogy a gyermek
az adott naptári évben a hatodik életévét május 31. napjáig betöltse, vagy ha
ezt csak december 31. napjáig tölti be, a szülő kérje az első év-folyamra
történő felvételét.
F
Az első osztályba történő beiratkozáskor be kell mutatni:
·
a gyermek születési anyakönyvi kivonatát
·
a szülő személyi igazolványát
·
a gyermek felvételét javasoló óvodai szakvéleményt (ha a gyermek
óvodás volt)
·
a nevelési tanácsadó felvételt javasoló szakvéleményét (ha a
gyermek nem volt óvodás, vagy ha az óvoda a nevelési tanácsadó vizsgálatát
javasolta)
·
a gyermekorvos iskolaérettséget bizonyító igazolását
·
szükség esetén a szakértői bizottság véleményét.
A tanuló első osztályba történő
felvételéről az óvoda (a nevelési tanácsadó), szükség esetén a szakértői
bizottság, a gyermekorvos és a leendő osztálytanító véleménye alapján az iskola
igazgatója dönt.
F
A diákotthonba való felvétel
Az intézményünk keretein belül
működő diákotthonba jelentkező tanulók felvételéről a tanuló magatartás és
szorgalmi jegyei, szociális helyzete, illetve a kollégiumi létszám lehetőségei
szerint a diákotthoni igazgatóhelyettes egyetértésével az igazgató dönt.
Vissza az oldal elejére
|