| 
 a)     
Az intézmény létesítése, története 
Szarvason az 
önálló szlovák nemzetiségi oktatás az 1949/50. tanévben a Szlovák Iskola és 
Diák-otthon megalakításával indult. Nagy jelentőségű esemény volt ez a város és 
vonzáskörzetében élő szlovák lakosság anyanyelvi kultúrájának megőrzése, 
ápolása, az asszimilációs folyamat lelassítása szempontjából. Kezdetben az 1-8. 
osztályos tanítás igen hiányos személyi és tárgyi feltételek, mostoha 
körülmények közt folyt. 1960-tól működik az iskola jelenlegi helyén kezdetben 4 
tanteremmel, majd 1970-től 8 osztállyal. 1980. szeptemberében az iskola és 
diákotthon összevonására, egy igazgatás alá helyezésére került sor. Az iskolába 
kerülő gyermekek jobb nyelvi felkészítése, illetve a tanyasi gyermekek iskolába 
kerülésének segítése céljából az 1973/74-es tanévtől 1977. júniusáig évente 6 
hetes iskola-előkészítő foglalkozások megtartására került sor, melyek az 
1977/78-as tanévtől egész éves iskola-előkészítő óvodává nőttek. 1980-tól az 
iskolaelőkészítő óvoda gyermeklétszáma folyamatosan emelkedett. 
Az 
intézményvezetés szervezett és céltudatos módon válogatta meg a tantestület 
összetételét, a személyi feltételeket alárendeltük a megoldandó feladatoknak, a 
tartalmi munkának. Tantestületünk mára jól összeszokott. Egészére jellemző a 
megújulni akarás, az innováció, az elért eredmények feletti egészséges 
elégedetlenség, nemes összefogás, mely párosul a megfelelő felkészültséggel, a 
gyermekekért, a nemzetiségi oktatásért érzett elkötelezettséggel. 
b)     
Az intézményi szerkezet leírása 
A Szlovák Általános Iskola 
szervezeti értelemben többcélú intézmény, amely alapvetően három 
egységből, a szakmailag autonóm óvodából, nyolc évfolyamos általános iskolából 
és kollégiumból áll. A szerkezet szakmai egyenrangúságát a szervezeti és 
működési szabályzat-ban rögzített vezetői hierarchia, feladat- és 
felelősség-megosztási rendszer egészíti ki. Élén az intézményvezető áll, az 
óvoda- és a kollégiumi vezető, valamint az általános iskolai igazgatóhelyettes 
és a gazdasági vezető általában egymás mellé rendelt középvezető. E szerkezet 
megváltoztatására középtávon nincs ismert fenntartói szándék.    
2. Az iskolai nevelő-oktató munka alapelvei, céljai, feladatai
 a)  Intézményünk 
munkájában a következő alapelveket érvényesítjük 
 Iskolánk 
nevelő-oktatómunkáját a demokrácia értékei, a nemzeti értékek, az európai 
humanista értékrend hatja át, valamint kiemelt figyelmet fordítunk az emberiség 
előtt álló közös problémákra és a különböző kultúrák iránti nyitottságra. 
Munkánkat a demokrácia 
értékei hatják át, mert: 
·       egyrészt, 
a demokrácia értékrendjére építve, olyan demokratikus magatartás alapjait 
rakjuk le, illetve olyan demokratikus magatartásra készítjük fel tanulóinkat, 
amelyben az egyén és a köz érdekei egyaránt megfelelő szerephez jutnak 
·       
másrészt mert a minden ember számára nélkülözhetetlen általános 
műveltségnek azokat a szilárd alapjait sajátíttatjuk el, amelyekre biztonságosan 
építheti ismereteit a későbbiekben valamennyi tanulónk. 
Nevelő-oktató munkánk a közös
nemzeti értékeket szolgálja, mert fontos szerepet szán a hagyományoknak, 
valamint a nemzeti azonosságtudat fejlesztéséhez, beleértve az ország 
nemzetiségeihez, etnikumaihoz tartozók azonosságtudatának ápolását, 
kibontakozását. 
Európai, humanista 
értékrendre építettük nevelési-oktatási programunkat, mert azokra a tartalmakra 
összpontosítsunk, amelyek az Európához való tartozásunkat erősítik. 
Nagy 
figyelmet fordítottunk a program összeállítása során az emberiség előtt álló 
közös problémákra. Az egész világot átfogó kérdésekre vonatkozóan 
hangsúlyozzuk: 
·       
az egyén és az állam felelősségét 
·       
a társadalmak lehetőségeit, feladatait a problémák megoldásban,
 
·       
a Földet, az emberiséget, az egyes közösségeket fenyegető 
veszélyek csökkentésében. 
Kiemelt jelentőséggel bír 
programunkban a más népek, kultúrák iránti nyitottság, megértés. Más 
népek hagyományainak, kultúrájának, szokásainak, életmódjának megismerésére, 
meg-becsülésére neveljük tanítványainkat. 
b)  Nevelőmunkánk céljai 
·     
oktató-nevelő munkánk középpontjában a gyermek, a tanuló áll, akit 
sokirányú fejlesztéssel, neveléssel alkalmassá teszünk arra, hogy személyisége 
kiteljesedjen 
·       
olyan személyiségé váljék, aki bizakodó, képes a problémák 
érzékelésére, megoldására 
·       
aki a kor tudományos eredményein alapuló ismeretekkel és 
világképpel rendelkezik 
·       
aki gondolkodása révén személyes döntésen nyugvó világnézet 
kialakítására képes 
·       
akinek számára fontosak az európai kultúra erkölcsi értékei 
·       
aki saját és társai munkáját és eredményét megbecsüli 
·       
aki toleráns, szolidáris a hátrányos helyzetűekkel 
·       
aki felelős és önálló feladatvégzésre kész 
·       
aki szereti családját és hazáját 
·       
ismeri, tiszteli, óvja, ápolja: 
-         nemzeti kultúránkat, 
történelmünket, nyelvünket 
-         a szlovák nemzetiség 
gyökereit, nyelvét, értékeit, hagyományait 
-         más népek értékeit, 
hagyományait 
-         az egyetemes kultúra 
legnagyobb eredményeit 
-         aki társadalmilag 
elfogadott normák szerint viselkedik az emberi és természeti környezetben. 
c)      Nevelő-oktató 
munkánk feladatai 
·       
tegye képessé a tanulókat a valóság sokoldalú és tárgyilagos 
megismerésére 
·       
tanulóinkat juttassuk olyan széleskörű ismeretek birtokába, melyek 
megalapozzák műveltségüket, világszemléletüket, eligazodásukat szűkebb és tágabb 
környezetükben 
·       
a tanulók értelmi, önálló ismeretszerzési, kommunikációs és 
cselekvési képességének kifejlesztése 
·       
kiművelni az élmények kifejezésének és a művészetek megértésének 
képességét 
·       
fejleszteni a tanulók testi-lelki állóképességét, fizikai és 
szellemi munkabírásukat, kudarctűrő képességüket 
·       
a tanulókat az élet tiszteletére, a természet szeretetére, az 
emberi munka, a kultúra megbecsülésére kel nevelni 
·       
alakítsuk ki a tanulókban az egészséges életvitel igényét és az 
ehhez szükséges ön-fegyelmet 
·       
kapjon hangsúlyt a nevelőmunkában az igazság feltétlen tisztelete, 
az erkölcsös cselekvés feltétlen igenlése és igénye 
·       
tanulóinkat neveljük tevékeny és alkotó életre. 
d)      Intézményünkben 
munkánk során a következő általános elveket érvényesítjük 
F    
A nevelés, a nevelő és a tanuló személyes kapcsolata 
A nevelés a szülő és iskola 
közös feladata. A nevelés és az oktatás nem választható el egy-mástól, 
mindkettőnek a gyermek érdekét kell szolgálnia. A nevelés folyamatában a tanuló 
teljes személyiségében gyarapodik, de a nevelő személyisége is teljesebbé válik. 
F    
A gyermek nevelése a család és iskola közös felelőssége 
A nevelés alapvető színtere a 
család. Az iskola nem csorbíthatja a szülők jogait és nem vállalhatja át 
kötelességeiket. Köteles azonban felismerni a családi nevelés hiányosságait, 
hátrányokat, segíteni azok csökkentését. 
F    
Önállóság és közös munka a tanulásban 
Törekednünk kell az önálló 
tanulás képességének kifejlesztésére, a tanuló nyitottságának, tanulási kedvének 
felkeltésére, megőrzésére, kibontakoztatására. Legyenek képesek csoportokban 
történő ismeretszerzésre, munkálkodásra is, legyenek nyitottak az 
együttműködésre. 
F    
Egyéni bánásmód, esélybeli különbségek kiegyenlítése 
Figyelemmel kell lenni 
nevelőmunkánkban az eltérő képességű, tapasztalatú, érdeklődésű, vallású, 
egészségű, családi és társadalmi hátterű tanulókra. Fejlesztésük mellett nevelni 
kell a tanulókat a különbözőségek elfogadására, megértésére is. 
F    
A társadalmi életre való felkészítés 
A tanuló az iskolában éli meg 
először a társadalom függőségi és hatalmi viszonyait, saját jogait és 
lehetőségeit sorsa és a közélet formálásában. Ezt figyelembe véve kell 
közvetíteni a vele szemben támasztott követelményeket. Személyiségének 
alakulására nagy hatással van a diáktársak értékrendje, a tanárok és diáktársak 
között uralkodó magatartás és hangnem. Az iskola nevelő hatását e területen is 
érvényesítheti. 
F    
Hazaszeretetre nevelés 
Oktató-nevelő munkánkban nagy 
hangsúlyt kell helyezni a hazaszeretetre nevelésre, a környező népekkel való 
megértő együttműködésre. A hazaszeretetre nevelés kiemelkedő esz-köze a magyar 
és szlovák nyelv, a magyar történelem, földrajz, irodalom tanítása, a nemzeti és 
állami ünnepek méltó megünneplése. Nevelőmunkánk eredményeképpen a tanulók 
tiszteljék hazánk, államiságunk jelképeit, ünnepeit, jeles személyiségeit. 
F    
Erkölcsi nevelés 
Olyan szellemet kell 
megvalósítani a közösségekben, ahol a következő magatartási, viselkedési formák, 
szokások alakulhatnak ki, mint a szolidaritás, előzékenység, igazmondás, 
állhatatosság, előítélet-mentesség, a másik ember tisztelete, tolerancia, 
megbízhatóság, alkalmazkodás. Az erkölcsi nevelés legfontosabb eleme a 
példaadás. Minden pedagógus legyen tudatában, hogy példát ad, akár akarja, akár 
nem. Így a nevelők egyéni és testületi magatartása tükrözze, mintázza azt az 
értékrendet, amire a tanulókat nevelni akarja. 
F    
Családi életre nevelés 
A családi 
életre az iskolának is nevelni kell. Fel kell készíteni a tanulót a 
felelősségteljes döntés képességére, amely a párválasztáshoz, a házassághoz, a 
szülői feladat vállalásához szükséges. A rossz családi légkört megélő gyermekek, 
tanulók számára fontos a vonzó családmodell bemutatása. 
F    
Egészséges életmódra nevelés 
A tanulóval meg kell 
taníttatnunk, hogy az egészség a testi, lelki és szociális harmónia állapota, 
hogy az egészség érték, melyet az egyénnek és közösségnek egyaránt óvnia, 
ápolnia kell. Az egészségnevelés kiemelt szerepet kell kapjon az iskola 
életében. A családdal, a társadalommal együttműködve a legfontosabb a megelőzés, 
az egészségmegőrző szokások kialakítása. A tanulót segíteni kell a helyes 
táplálkozás- és mozgáskultúra, testápolási szokások kialakításában. Szükséges az 
egészségkárosító tényezők megismertetése. 
F    
Testi nevelés 
A testi nevelés célja az 
egészséges testi és lelki fejlődés, a rendszeres mozgás iránti igény felkeltése 
és kielégítése, a fizikai, értelmi és akarati tulajdonságok – ügyesség, 
gyorsaság, mozgáskészség, állóképesség, önfegyelem – fejlesztése. 
F    
Környezeti nevelés 
A környezeti 
nevelés célja, hogy neveljük és tanítsuk a tanulókat a természetes és épített 
környezettel való tudatos és harmonikus együttélésre, környezetbarát 
életvitelre. Feladata, hogy felkeltse a tanulók igényét a tiszta egészséges 
környezet kialakítására, megóvására. 
F    
Esztétikai nevelés 
Az esztétikai nevelés 
alapfeladata az esztétikai érzékenység és nyitottság, a szépség iránti 
fogékonyság kialakítása. Az esztétikai nevelés minden tantárgy feladat. 
  
3. A nevelőtestület pedagógiai filozófiája, értékrendje
Az intézményben dolgozó 
pedagógusok mindennapi nevelő-oktató munkájuk során a következő pedagógiai 
elveket szeretnék érvényre juttatni: 
a)     
Olyan légkör megteremtését tartjuk fontosnak, ahol a tanulók, a pedagógusok s a 
szülők alkotó módon, egymást segítve fáradoznak a közös célok megvalósításán. 
Ennek érdekében: 
·     
a tantestület egységes követelménytámasztással, egymással 
együttműködve, kollegiálisan végzi munkáját 
·     
törekszik a rendezett környezet, a megfelelő munkafeltételek 
kialakítására 
·     
a tantestület tagjai szükségét érzik az intézményt érintő 
kérdésekben a véleménynyilvánításnak, megfelelő információk birtokában részt 
kérnek és kapnak a döntéshozatalból 
·     
a nevelők egymás és a tanuló személyiségét tiszteletben tartják 
·     
a gyermekeket bevonják saját iskolai életük megszervezésébe, a 
döntéshozatal folyamatába 
·     
az intézményi élet minden területén hangsúlyt helyezünk a pozitív 
teljesítmények elismerésére, kerüljük a negatív általánosítást 
·     
tanulóinkkal megismertetjük a velük szemben támasztott 
követelményeket, hogy azok ismeretében tudják teljesíteni őket 
·     
intézményünkben a fegyelem alapját az egyének (pedagógusok, 
tanulók) célokkal, feladatokkal való azonosulása, egymás tisztelete adja 
·     
álláspontunk, a problémákat megoldani kell, és nem megfutamodni 
előlük, ehhez a nevelési-oktatási folyamatban résztvevők számíthatnak egymás 
segítésére, megfelelő belátásra, toleranciára. 
b)     
Az iskolában a tanulók korszerű ismereteinek, képességeinek elsajátítása, 
bővítése, a teljes személyiség fejlesztése a legfontosabb feladatunk. Ennek 
érdekében: 
·     
a nevelőtestület legyen mindenkor tudatában e fontos feladatának, 
rendelkezzen a legkorszerűbb pedagógiai és szakmai ismeretekkel, eljárásokkal, 
hogy képes legyen e feladatának megfelelni 
· 
a nevelőtestület segítse a szülőket abban, hogy képesek legyenek 
az iskola célkitűzéseivel azonosulni, ossza meg a szülőkkel pedagógiai 
tapasztalatait 
·     
el kell érnünk, hogy tanulóink körében szorgalomnak, tudásnak, 
munkának legyen becsülete 
·  
a tervszerű nevelő-oktató munkával fejlesztjük a tanulók 
problémamegoldó gondolkodáshoz szükséges alapkészségeit, a mindennapi életben 
használható úgynevezett továbbépíthető alapműveltséget nyújtunk számukra 
·     
fontos, hogy a tanulók elsajátítsák az egyéni tanulási 
technikákat, tanulják meg az idővel való gazdálkodást 
·     
fejlesztjük az önművelés igényének kialakítását 
·     
törekszünk a gyermekek képességeit felmérni, azokat 
továbbfejleszteni, kiemelten támogatni a tehetségeseket 
·     
a hátrányokkal küzdők kapjanak - de csak a szükséges mértékig - 
segítséget, vegyük észre erőfeszítéseiket, eredményeiket 
·     
fejlesztjük tanulóinkban a haza, a szülőföld szeretetét, 
ugyanakkor megértését, nyitottságát más kultúrák, népek, nemzetiségek iránt 
·  
olyan széleskörű ismeretek birtokába juttatjuk tanulóinkat, melyek 
megalapozzák műveltségüket, világszemléletüket, világképük formálódását, 
eligazodásukat szűkebb és tágabb környezetükben 
·     
törekszünk az emberek közötti érintkezés, a kommunikáció 
elfogadott normáinak kialakítására 
·     
fejlesztjük tanulóink értelmi, önálló ismeretszerzési, 
kommunikációs és cselekvési képességeit. 
 c)     
Nyitottság 
Az 
intézmény folyamatosan részt kíván venni a lakóhely, a magyarországi szlovák 
nemzetiség életében, ápolja a nemzetiségi kapcsolatait: 
·   
 rendszeres kapcsolatot 
tart fenn a tanulók szüleivel, a családokkal 
·   
igyekszik lehetőséget teremteni arra, hogy az iskola, diákotthon 
életéből, tevékenységéből, eredményeiből minél többet megismertessen a 
szülőkkel, a város érdeklődő polgáraival 
·   
tovább ápolja és bővíti eddigi kapcsolatait a városi iskolákkal, 
óvodákkal, az ország szlovák iskoláival 
·
fontos 
feladatunknak tartjuk, hogy az eddigi hagyományokhoz híven képviseltetjük 
magunkat a városi és a nemzetiségi rendezvényeken, vetélkedőkön, kulturális 
találkozókon, versenyeken 
·   
 ápoljuk nemzetközi 
kapcsolatainkat Poprád, Malacky városokkal 
·  
nyitottak vagyunk az elismert egyházak felé, de az intézmény vallási és 
világnézeti tanítások igazságáról nem foglal állást, vallási és világnézeti 
kérdésekben semleges. 
4. Nemzetiségi, pedagógiai feladataink
·     
Ösztönözzük tanulóinkat arra, hogy ismerjék meg a szlovák 
nemzetiség kulturális örökségének jellemzőit, ezzel segítsük őket identitásuk 
megtalálásában, fejlesztésében A fejlesztő munka legfőbb színterei a szlovák 
nyelv és irodalom és ének-zene órák, továbbá „Iskola a természetben” iskolai 
programunk, amely egy hetes intenzív nyelvi képzésre ad lehetőséget 
Szlovákiában. A tanulók aktív résztvevői különböző kulturális rendezvényeknek és 
nyelvi versenyeknek is, melyek fő célja a hagyományőrzés. 
·     
Mindennapi nevelő-oktató munkánk során arra törekszünk, hogy 
tanulóink számára nyilvánvalóvá váljanak a nyelvi és kulturális gazdagság 
előnyei, melyeket esetleg jövőjük alakításában is kamatoztassanak. (pl.: 
továbbtanulás, munkalehetőségek szlovák nyelv-területen is.) 
 
·     
Tevékenységrendszerünk által el kell érnünk, hogy a tanulók 
felismerjék az előítéletek és a kirekesztés megjelenési formáit, illetve 
megismerjék a jelenség hátterét, veszélyeit. 
 
·     
Szlovák nyelv és irodalom órákon, tanórán kívüli tevékenységek 
során fejlesztjük tanuló-inknál a szlovák nyelv elsajátításának, megőrzésének, 
átörökítésének igényét. 
5. Az intézményünkbe jelentkezők felvételének elvei
F    
Belépés az óvodába 
A Ktv. 65. §-nak, illetve a nemzeti 
és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvény figyelembe 
vételével óvodánkba minden jelentkezőt felveszünk. 
F    
Belépés az iskola első évfolyamára 
·       
Az iskola számára nincs fenntartó által kijelölt kötelező 
beiskolázási körzet.  
·       
Kisebbségi feladat-ellátási kötelezettségéből eredően a város és 
környékéről felvesz minden jelentkező tanköteles tanulót (1993. évi LXXVII. 
törvény a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól VI. 42-45. §). 
·       
A szlovák nyelv ismerete nem számít felvételi követelménynek, 
feltételnek. 
·       
Az első osztályba történő beiratkozása feltétele, hogy a gyermek 
az adott naptári évben a hatodik életévét május 31. napjáig betöltse, vagy ha 
ezt csak december 31. napjáig tölti be, a szülő kérje az első év-folyamra 
történő felvételét. 
F    
Az első osztályba történő beiratkozáskor be kell mutatni: 
·     
a gyermek születési anyakönyvi kivonatát 
·     
a szülő személyi igazolványát 
·     
a gyermek felvételét javasoló óvodai szakvéleményt (ha a gyermek 
óvodás volt) 
·     
a nevelési tanácsadó felvételt javasoló szakvéleményét (ha a 
gyermek nem volt óvodás, vagy ha az óvoda a nevelési tanácsadó vizsgálatát 
javasolta) 
·     
a gyermekorvos iskolaérettséget bizonyító igazolását 
·     
szükség esetén a szakértői bizottság véleményét. 
A tanuló első osztályba történő 
felvételéről az óvoda (a nevelési tanácsadó), szükség esetén a szakértői 
bizottság, a gyermekorvos és a leendő osztálytanító véleménye alapján az iskola 
igazgatója dönt. 
F    
A diákotthonba való felvétel 
Az intézményünk keretein belül 
működő diákotthonba jelentkező tanulók felvételéről a tanuló magatartás és 
szorgalmi jegyei, szociális helyzete, illetve a kollégiumi létszám lehetőségei 
szerint a diákotthoni igazgatóhelyettes egyetértésével az igazgató dönt. 
 
Vissza az oldal elejére 
 
 |